Sture

10febSture

Jag har haft en riktigt innehållsrik helg.
I fredags så tillbringade jag och hundarna hemma hos min kollega Martina tillsammans med Hanna, en annan kollega. Det dracks lite vin, åts en massa god mat och pratades en massa härligt. Kellie förgyllde kvällen genom att bajsa i Martina säng.. så kan det gå om man är en skitunge. 😉

I lördags så var vi hundvakt åt Moja, Tobias brors tjejs hund (en fralla), så vi tog en tur bort till hundöarna vid Drottningholm där alla fick Mingla runt. Kellie var överallt och ingenstans och jag tror nog hon lyckades hälsa på alla hundar på plats…
Dot är lite finare i kanten och springer gärna med andra men är kanske inte lika intresserad av att leka eller hälsa på någon. Men det var bra träning för henne också – budskapet jag ville få fram var more or less = Sitt hos mig så löser jag detta åt dig.
Jag brukar godkänna att hon surar på hundar som trycker upp nosen i rumpan på henne, men inte att hon surar på hundar som bara kommer fram. Tycker det funkar bra för numera går hon mest undan eller kommer och sätter sig vid mig när hon tycker något är jobbigt.

10febmojakellsdot

Det var iallafall 3st tröttare än tröttast hundar som vi fick med oss hem. Kvällen spenderades med mina föräldrar och melodifestivalen. Måste säga att det känns lite fel när Sean Banans nummer typ var bäst haha..

Idag så var vi och besökte min stackars farmor som dragit av höftleden och opererades akut i veckan. Min stackars farmor som tidigare vart så pigg, glad och positiv har bytts ut mot en smått bitter gumma som ständigt har ont. Det är inte lätt att bli gammal och känna att allt ömmar, allting  förändras och man känner maktlösheten..
En oväntad vändning blev att katten Sture, farmors katt, fick följa med mig hem från Spillersboda.
Farmor känner inte att hon kan ha honom just nu så han får bo med mig, Tobbe och hundarna ett tag. Om det blir permanent eller bara under en viss tid är inte bestämt. Vi får se, men jag kände inte att jag kunde släppa iväg honom till veterinären för att låta honom vandra vidare. Några fler år har han kvar att lägga på nacken, han är ju trotts alls bara 11 år.
Så nu blir det en liten misse hemma från och med nu, bild kommer givetvis. Han är en sådan raring!

På kvällen så var det ridhusträning och det kändes som att vi fick till små genombrott både här och där för båda hundar.
Kellie börjar mer och mer slappna av och lägga sig tillrätta på sin filt när jag tränar med Dot.
Idag fick hon knappt träna alls utan fick mest ligga passiv på sin filt. Då och då kom hon smygande men fler gånger så såg jag hur hon la sig tillrätta så jag kunde gå dit och belöna.
I torsdag var det katastrof, när vi var i Väsbyhallen, men det var nog vid närmare eftertanke främst jag som inte va på topp kanske. Hursom så verkar både det träningspasset och dagens pass ha gjort susen, såg tillochmed att hon somnade till en gång.

Med Dot så testade vi främst stresströskeln. Hur mycket jag kan ta upp henne i stress utan att hon tappar hjärnan eller blir överstressad.
Men man kan peppa på rätt bra och jag kan hetsa upp henne så att hon skäller och busa med henne men kan ändå starta en repetition utan att hon ljudar. Ibland blir det inte rätt ändå, men hon är inget stressmonster utan snarare en hund som behöver höjas lite.
Ja.. det ord som dök upp i mitt huvud just nu va att hon är ju faktiskt underbar på alla sätt och vis. Hon är perfekt den lilla tantan. ❤

Känner att jag ändå behöver lite hjälp och inspiration för att komma vidare med henne, kanske borde åka och kolla på en lydnadstävling snart så jag får lite bättre målbilder.

En annan rolig sak, jag har bytt foder på hundarna. Nu är det Acana Ranchlands som vi ska prova ett tag. Har varit oerhört nyfiken på Acana och Orijen serien och nu bestämde jag mig för att prova. Har en hel del kvar av Royal Canin Medium junior kvar, så tänkte att de får köra varannat mål eller något sådant. Funderar verkligen på om den variation på mat som de får är bra..
Båda får tillskottet Aktiv hund och nutrolin olja och till det även 1/4 klump färskfoder VoH i var och vart annat mål. Måste ta mig en funderare över detta.
Lilla Katten ska iallafall få äta FourFriends Senior, får vi se vad han säger om det…

Sådär, nu hinner jag inte med nå mer roman idag.. klockan är mycket och imorgon börjar en ny vecka med lika många om inte ännu fler möjligheter än förra veckan.

10febDotKellie

Dot och Kells i dera nya limex selar 🙂

Nattinatt!

2 reaktioner på ”Sture

  1. Jag ställer mig ytterst tveksam till hur du ska kunna se ett rättvist resultat av ranchland när du tänkt köra vartannat mål med royal. Bara en tanke 😉

    Svar:
    Haha ja du känner ju mig, kunde inte riktigt vänta med att prova 😉

  2. Tack för grattis’et 😀 det känns bra att ha startat, nu är jag inte lika rädd för att tävla med fröken Kes längre 😉
    Kommer inte med på torsdag men hoppas vi ses snart ändå! 😀

Lämna en kommentar